صاحب عصر(عج)

این سایت در زمینه ی مهدویت(مذهبی) فعالیت دارد و امیدواریم از این سایت استفاده ببریدو امام زمان(عج) از ما راضی باشد ( باما همراه باشید)

صاحب عصر(عج)

این سایت در زمینه ی مهدویت(مذهبی) فعالیت دارد و امیدواریم از این سایت استفاده ببریدو امام زمان(عج) از ما راضی باشد ( باما همراه باشید)

سایت صاحب عصر(ع) سایتی است که در زمینه مهدویت فعال است امااین سایت در زمینه های مختلف(مذهبی)هم فعالیت دارد و فقط مختص به فعالیت مهدویتی نمیباشد. این سایت سایتی عمومی است و شما میتوانید ازراه هایی که گفته میشود نظرات انتقادات خود را به ما برسانید و با ما در ارتباط باشید و حتی میتوانید مطالب ارزشمند خودرا برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت بگذاریم. این سایت در لاین هم فعالیت دارد و یک پیج به همین نام در لاین داراست . لطفا با ما همراه باشید
برای سلامتی و ظهور آقا صلوات

بایگانی
آخرین نظرات

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است




بدیهی است که ما نیز در این سطور در پى آن نیستیم که دور نماى جهان بعد از ظهور را در این نوشتار منعکس نماییم ، بلکه مى خواهیم با اقتباس از سخنان نغز و پر مغز معصومین (علیه السلام ) گامى هر چند ناچیز در ارائه سیماى تابناک جهان بعد از ظهور برداریم و با منتظران ظهورش زمزمه کنیم : 

 1- جهان با فروغ جمال عالم آرایش منور گردد.(1) 

 2- راهها امن شود.(2) 

 3- ثروت به طور مساوى تقسیم گردد.(3) 

 4- همه گنجها را استخراج نماید.(4) 

 5- جهان در آسایش و آرامش بى نظیر قرار گیرد.(5) 

 6- همگان از حکومت حضرتش خشنود باشند.(6) 

 7- زمین برکاتش را خارج سازد.(7) 

 8- پرچم اسلام بر فراز گیتى به اهتزاز درآید.(8) 

 9- امت اسلامى مجد و عظمت فوق العاده اى پیداکند.(9) 

 10- حکومتهاى جابرانه ریشه کن شوند.(10) 

 11- شرق و غرب جان به تسخیر آن حضرت درآید.(11) 

 12- نداى اسلام در تمام اقطار و اکناف جهان طنین انداز شود.(12) 

 13- فرهنگ بشرى به والاترین حد خود برسد.(13) 

 14- جهان در ثروت و آبادانى غوطه ور شود.(14) 

 15- انسانها از رشد عقلانى برخوردار شوند.(15) 

 16- همه بدعتهاى جاهلى ریشکن شود.(16) 

 17- حسد و حیله از بین برود.(17) 

 18- کینه توزى و دغلبازى رخت بربندد.(18) 

 19- تبهکاران نادم شوند و خود را ملامت کنند.(19) 

 20- معیارهاى اخلاقى در جهان حکمفرما شوند.(20) 

 21- امتیازهاى طبقاتى از بین برود.(21) 

 22- روابط انسانها بر اساس صفاو وفا استوارگردد.(22) 

 23- همه بى نیاز شوند واز پذیرش پول امتناع کنند.(23) 

 24- نیاز همگان برطرف شوند و کسى حاضر به پذیرش زکات نباشد.(24) 

 25- همگان در دل خود احساس بى نیازى کنند.(25) 

 26- نشانى از شرک و کفر در روى زمین باقى نماند.(26) 

 27- همه گردنکشان در برابر آن حضرت تسلیم شوند.(27) 

 28- همه شیعیان جهان از اقطار و اکناف جهان در اطراف شمع وجودش گرد آیند.(28) 

 29- در هر نقطه اى بانگ و حدانیت پروردگار و شهادت به رسالت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله ) طنین انداز شود.(29) 

 30- مردم را به ولایت امیرمؤ منان (علیه السلام ) فراخواند.(30) 

 31- روى زمین از لوث دشمنان اهلبیت (علیه السلام ) پاک شود.(31) 

 32- قلب مؤ من از فولاد استوارتر شود.(32) 

 33- مردم آرزو کنند که اى کاش نیاکانشان زنده بودند و آن روز فرخنده را مى دیدند.(33) 

 34- هر حقى به صاحب حق برمى گردد.(34) 

 35- شمش هاى طلا را با خود حمل کنند تا در راه خدا خرج کنند ولى هیچکس نمى پذیرد.(35) 

 36- عمرها به قدرى طولانى شود هرکس 1000 فرزند ذکور از نسل خود را درک کند.(36) 

 37- همه حقوق حق تعالى ، و همه حقوق خاندان عصمت و طحارت استیفاء شود.(37) 

 38- عدالت در همه جا گسترده شود، احدى مورد ستم قرار نگیرد.(38) 

 39- شیعیان در عصر ظهور از شیر دلیر تر و از شمشیر برنده تر شوند.(39) 

 40- در روى زمین ویرانه اى نمى ماند، جز این که آباد گردد.(40) 



یکى دیگر از نشانه هاى ظهور امام مهدى ـ ارواحنا فداه ـ رخداد دو پدیده نابهنگام و غیر عادى کسوف و خسوف است. اگر چه این دو پدیده از رخدادهاى طبیعى ست لیکن تحقق آنها منوط به شرائط ویژه نجومى مى باشد که در غیر این صورت امر غیر عادى خواهد بود. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمودند: پیش از این امر ـ ظهور قائم آل محمّد ـ علیهم السلام ـ ـ ماه در 25 ماه رمضان و خورشید در نیمه آن ماه گرفته مى شود آنگاه است که حساب منجمان بر هم مى خورد. گرفتن خورشید و ماه، پدیده ى جدیدى نیست. ولى آنچه که مهمّ است این است که همیشه کسوف در اوائل ماه و خسوف در اواخر ماه رخ مى دهد. و این قانونى است که تا بحال نقضى به آن وارد نشده ولیکن قبل از ظهور آنحضرت ماه در 25 و خورشید در 15 ماه رمضان مى گیرد و این از آیات الهى است که به گفته امام ـ علیه السلام ـ از آنهنگام حساب منجّمین نیز به هم مى خورد([20]). در این باب احادیث دیگرى ست که مى توان بدان رجوع نمود([21]).  

خشکسالی از علائم نزدیکی به ظهور

مبشرات ظهور

علی (ع) : ...... سالهای خشکی ، تنگی ، هرج و مرج پیش آید که در آن سالها کار پادشاهان یکسره شود و ضربه های کاری بر آنان وارد شود.


منبع : روزگار رهائی ج ۲ - ص ۹۰۸

رسول اکرم (ص) : آنروز ( در آن نزدیکی) اختلافات و فتنه ها فراوان گردد. سختی ، قحطی و خشکسالی زمانه را فرا گیرد. شهرها در تنگنا افتد و امیدها قطع شود.


منبع : روزگار رهائی ص ۸۹۴

امام صادق (ع) : کیفر کوچک قحطی، خشکسالی و گرانی قیمتهاست درآستانه ظهور قائم (عج) ، و کیفر بزرگ شمشیر برّان حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان است.


منابع :


روزگار رهائی ص ۸۲۵


منتخب الأثر ص ۳۰۳


بحارالانوار جلد ۵۱ ص ۵۹ و جلد ۵۳ ص ۵۶.


بشارة الإسلام ص ۵۷.


امیرالمؤمنین علی (ع) : در پیشقدم حضرت قائم (عج) ..... ملخهایی در فصل و غیر فصل ظاهر می شود ، بر زراعت و غلات هجوم می آورند و موجب کمی محصول میشوند و گرسنگی مُزمن....


منابع:


روزگار رهائی ص ۸۲۲


اعلام الوری ص ۴۲۷


غیبت شیخ طوسی ص ۲۶۷


المهدی ص ۱۸۸


بشارة الإسلام ص ۵۰


الزام الناصب ص ۱۸۵ ، ۱۸۴


الإمام المهدی ص ۲۱۸


امام صادق (ع) : رودخانه ها خشک می شوند و قحطی و خشکسالی و گرانی سه سال سایه سنگین را می گستراند.


منابع:


روزگار رهائی ص ۸۲۶


بشارة الإسلام ص ۱۸۹


بحارالانوار جلد ۵۲ ، ص ۲۲۶


الزام الناصب ص ۱۸۸


و ده ها حدیث دیگر داریم که خشک شدن رود نیل ، خشکیدن دریاچه طبریّه ، خشکیدن قنوات و ... در احادیث آمده است.


چندین سال است که خشکسالی به تمام دنیا سایه افکنده ولی در ایران و بعضی از نواحی بیشتر که چون همه در جریان هستند به چند سند اکتفا میکنم.


بجز جوانان همه می دانند که در سال های نه چندان دور هرسال چهار، پنج یا شش بار برف می بارید. حداقلّ ۲۰ سانت و گاهی نزدیک به یک متر می رسید که چندین ماه برزمین بود ولی نوجوانان امروزی بعضی برف را ندیده اند.


روزنامه خراسان ۲۳ تیر ۹۰ : چهارهزار و ۳۸۰ روز خشکسالی ، کاهش شدید آب قناتها ، ضرر چهار هزار میلیارد تومانی خشکسالی فقط در شیراز و خلاصه چکیده گزارش:


« تداوم خشکسالی در کشور که در برخی نقاط وارد چهاردهمین سال شده است، مردم بسیاری از روستاها و شهرها را درگیر خود کرده است و اکنون مرگ تدریجی روستاها ، مهاجرت بی رویه و آفتاب نشین شدن کشاورزان و دامداران با سابقه رو به افزایش است. با این حال که حجم خسارات وارده ناشی از خشکسالی در هر شهرستان میلیادری است ولی از حمایت و جبران خسارتها خبری نیست. اگرچه در سالهای اخیر اعتبارات خشکسالی به سمت و سوی فعالیتهای زیر بنایی و پیشگیری از خسارتها حرکت کرده و در کارهای از نوع عمرانی هزینه شده است ولی روستائیان بر این باورند که این فعالیتها نیز تنوانسته است خسارت این پدیده طبیعی را کاهش دهد و هرساله سایه فقر بر سر آنان سنگین تر میشود. بهر حال امروز باید مسئولان با تدبیری جلوی مرگ و میر دامها، مهاجرت روستائیان و تخریب مراتع و ... را بگیرند، شاید فردایی در کار نباشد! »


روزنامه خراسان ۲۱ مرداد ۸۹: « بر اثر خشکسالی متوالی چندین ساله ۷۳ رشته قنات در فهرج خشک شد» ( فقط فهرج که تمام شهرستانها به تناسب دارد).


خراسان ۳۱ اردیبهشت ۹۰ : « کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل متّحد در بیست و یکمین نشست خود که در ۲۲ مارس ۱۹۹۲ میلادی برگزار شد، این روز را روز جهانی « آب » خواند. از همان زمان دانشمندان بسیاری با تهیّه مقالات علمی هشدار داده اند که بعلّت گرمایش زمین، بخشهایی از کره زمین در آینده دچار خشکسالی شدید خواهد شد. ترکیّه ، سوریه ، بخشهایی از ایران و چند کشور آسیایی دیگر در شمار کشورهایی که با مشکل خشکسالی روبرو خواهند بود، می باشند. که این پیش بینی از چند سال پیش در مناطقی از ایران و آسیا آشکار شده است.» 

 الهم عجل لولیک الفرج



ا

ی ایـــ💝ــران…

💚سربـلند باش کـه خــاکِ تــو صاحب دخـتران و زنانـی است که ارزش تک تک آنها با ارزشِ ملکه ی انگلیس رقابت 

می کند💚

💜آخر مــی دانی هر مردی اجـازه ی دست دادن

 با ملکه ی انگلیس را ندارد!💜


ا💙ما در خــاک تو هیـچ مردی اجازه ی حتـی

یک نگـاه بر دختران و زنان سرزمین تو را ندارد💙

🌻بانوی ایرانـی🌻

↩ پوششی برای خود انتخاب کن تا تو را ارزشمند و محترم جلوه دهد!↪

❥حجاب تو یعــنی❥

◆ارزش مـن بیشتر از هر مـلکه ایست◆

◀خــنکای بهشت▶

✔ گوارایتان دختران باحجابی که به عفت زهرا زیبنده ای✔



به بعضیا میگن بچه های دهه (50)

به بعضیام میگن بچه های دهه (60)

به بعضیام میگن بچه های دهه (70)

به بعضیام میگن بچه های دهه (80)


ولی خوش به حال اونایی که بهشون میگن بچه های دهه ❥ظهور❥...


◆خوشا به حالشان◆


◀ان شا الله ماهم جزو بچه های دهه ی ظهور باشیم▶


♥اللهم عجل لولیک الفرج♥


↩برای سلامتی وظهور آقا صلوات..↪



◆خجالت میکشم◆



اسمم را گذاشتـــه ام: منتــظــر


اما زمـانی که دفــتر انـتظــارم را ورق میزنم می بینم؛


☜فضای مجـــــــازی☞ را بیشتر از امامم میشناسم!



حتی گاهی صبح آفتاب نزده آنها را چِـــــــــک میکنم...


↩امـــا عهــدم را نــــــه ↪



❥السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی❥



برای سلامتی و ظهور آقا صلوات...





.



.


با همین چادر و چفیه شده ای همسفـــرم



تو فقط باش کنـــارم ، شهادت با مــــن...


.


با همین چــــادر و چفــیه شده ام همســفرت...



ای به قربـــان تو یارم ، شهـــادت با هم... .



#برای-او




 چهل حدیث از حضرت امام زمان (عج) 40 حدیث از امام زمان (عج)



إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَیْنَ اَحَد قَرابَهٌ، وَ مَنْ انْکَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح / بین خداوند و هیچ یک از بندگانش، خویشاوندی وجود ندارد - و برای هرکس به اندازه اعمال و نیّات او پاداش داده می شود - هرکس مرا انکار نماید از (شیعیان و دوستان) ما نیست و سرنوشت او همچون فرزند حضرت نوح (علیه السلام) خواهد بود.


1- قال الإمام المهدی، صاحب العصر و الزّمان (علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) : 

الَّذی یَجِبُ عَلَیْکُمْ وَ لَکُمْ انْ تَقُولُوا: إنّا قُدْوَهٌ وَ ائِمَّهٌ وَ خُلَفاءُ اللهِ فی ارْضِهِ، وَ اُمَناوُهُ عَلی خَلْقِهِ، وَ حُجَجُهُ فی بِلادِهِ، نَعْرِفُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ، وَ نَعْرِفُ تَاْویلَ الْکِتابِ وَ فَصْلَ الْخِطابِ.([1]) 

امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) فرمود: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم. 

همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه می باشیم، حلال و حرام را می شناسیم، تاویل و تفسیر آیات قرآن را عارف و آشنا هستیم. 


2- قالَ (علیه السلام) : انَا خاتَمُ الاْوْصِیاءِ، بی یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ اهْلی وَ شیعَتی.([2]) 

فرمود: من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد. 


3- قالَ (علیه السلام) : امَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فیها إلی رُواهِ حَدیثِنا (احادیثِنا)، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ انَا حُجَّهُ اللهِ عَلَیْکُمْ.([3]) 

فرمود: جهت حلّ مشکلات در حوادث - امور سیاسی، عبادی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و... - به راویان حدیث و فقهاء مراجعه کنید که آن ها در زمان غیبت خلیفه و حجّت من بر شما هستند و من حجّت خداوند بر آن ها می باشم. 


4- قالَ (علیه السلام) : الحَقُّ مَعَنا، فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَعَنّا، وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا، وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعِنا.([4]) 

فرمود: حقانیّت و واقعیّت با ما اهل بیت رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم می باشد و کناره گیری عدّه ای، از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد، چرا که ما دست پروره های نیکوی پروردگار می باشیم; و دیگر مخلوقین خداوند، دست پرورده های ما خواهند بود. 


5- قالَ (علیه السلام) : إنَّ الْجَنَّهَ لا حَمْلَ فیها لِلنِّساءِ وَ لا وِلادَهَ، فَإذَا اشْتَهی مُوْمِنٌ وَلَداً خَلَقَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَیرِ حَمْل وَ لا وِلادَه عَلَی الصُّورَهِ الَّتی یُریدُ کَما خَلَقَ آدَمَ (علیه السلام) عِبْرَهً.([5]) 

فرمود: همانا بهشت جایگاهی است که در آن آبستن شدن و زایمان برای زنان نخواهد بود، پس هرگاه مومنی آرزوی فرزند نماید، خداوند متعال بدون جریان حمل و زایمان، فرزند دلخواهش را به او می دهد همان طوری که حضرت آدم (علیه السلام) را آفرید. 


6- قالَ (علیه السلام) : لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ کافِرٌ.([6]) 

فرمود: کسی با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمی کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسی مدّعی ولایت و خلافت نمی شود مگر کسی که منکر و کافر باشد. 


7- قالَ (علیه السلام) : إنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إلاّ کَذّابٌ مُفْتَر، وَ لا یَدَّعیهِ غَیْرُنا إلاّ ضالٌّ غَویٌّ.([7]) 

فرمود: حقیقت - در همه موارد و امور - با ما و در بین ما اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود و چنین سخنی را هر فردی غیر از ما بگوید دروغ گو و مفتری می باشد; و کسی غیر از ما آن را ادّعا نمی کند مگر آن که گمراه باشد. 


8- قالَ (علیه السلام) : ابَی اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إلاّ إتْماماً وَ لِلْباطِلِ إلاّ زَهُوقاً.([8]) 

فرمود: همانا خداوند متعال، إباء و امتناع دارد نسبت به حقّ مگر آن که به إتمام و کمال برسد و باطل، نابود و مضمحل گردد. 


9- قالَ (علیه السلام) : إنَّهُ لَمْ یَکُنْ لاِحَد مِنْ آبائی إلاّ وَ قَدْ وَقَعَتْ فی عُنُقِه بَیْعَهٌ لِطاغُوتِ زَمانِهِ، و إنّی اخْرُجُ حینَ اخْرُجُ وَ لا بَیْعَهَ لاِحَد مِنَ الطَّواغیتِ فی عُنُقی.([9]) 

فرمود: همانا پدران من (ائمّه و اوصیاء علیهم السّلام)، بیعت حاکم و طاغوت زمانشان، بر ذمّه آن ها بود; ولی من در هنگامی ظهور و خروج نمایم که هیچ طاغوتی بر من منّت و بیعتی نخواهد داشت. 


10- قالَ (علیه السلام) : انَا الَّذی اخْرُجُ بِهذَا السَیْفِ فَامْلاَالاَْرْضَ عَدْلا وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.([10]) 

فرمود: من آن کسی هستم که در آخر زمان با این شمشیر - ذوالفقار - ظهور و خروج می کنم و زمین را پر از عدل و داد می نمایم همان گونه که پر از ظلم و جور شده است. 


11- قالَ (علیه السلام) : اِتَّقُوا اللهُ وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّوا الاْمْرَ إلَیْنا، فَعَلَیْنا الاْصْدارُ کَما کانَ مِنَّا الاْیراُ، وَ لا تَحاوَلُوا کَشْفَ ما غُطِّیَ عَنْکُمْ.([11]) 

فرمود: از خدا بترسید و تسلیم ما باشید، و امور خود را به ما واگذار کنید، چون وظیفه ما است که شما را بی نیاز و سیراب نمائیم همان طوری که ورود شما بر چشمه معرفت به وسیله ما می باشد; و سعی نمائید به دنبال کشف آنچه از شما پنهان شده است نباشید. 


12- قالَ (علیه السلام) : امّا امْوالُکُمْ فَلا نَقْبَلُها إلاّ لِتُطَهِّرُوا، فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ، وَ مَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ.([12]) 

فرمود: اموال - خمس و زکوت - شما را جهت تطهیر و تزکیه زندگی و ثروتتان می پذیریم، پس هر که مایل بود بپردازد، و هر که مایل نبود نپردازد. 


13- قالَ (علیه السلام) : إنّا نُحیطُ عِلْماً بِانْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْیءٌ مِنْ اخْبارِکُمْ.([13]) 

فرمود: ما بر تمامی احوال و اخبار شما آگاه و آشنائیم و چیزی از شما نزد ما پنهان نیست. 


14- قالَ (علیه السلام) : مَنْ کانَتْ لَهُ إلَی اللهِ حاجَهٌ فَلْیَغْتَسِلْ لَیْلَهَ الْجُمُعَهِ بَعْدَ نِصْفِ اللَّیْلِ وَ یَاْتِ مُصَلاّهُ.([14]) 

فرمود: هر که خواسته ای و حاجتی از پیشگاه خداوند متعال دارد بعد از نیمه شب جمعه غسل کند و جهت مناجات و راز و نیاز با خداوند، در جایگاه نمازش قرار گیرد. 


15- قالَ (علیه السلام) : یَابْنَ الْمَهْزِیارِ! لَوْلاَ اسْتِغْفارُ بَعْضِکُمْ لِبَعْض، لَهَلَکَ مَنْ عَلَیْها، إلاّ خَواصَّ الشّیعَهِ الَّتی تَشْبَهُ اقْوالُهُمْ افْعالَهُمْ.([15]) 

فرمود: اگر طلب مغفرت و آمرزش بعضی شماها برای همدیگر نبود، هرکس روی زمین بود هلاک می گردید، مگر آن شیعیان خاصّی که گفتارشان با کردارشان یکی است. 


16- قالَ (علیه السلام) : وَامّا قَوْلُ مَنْ قالَ: إنَّ الْحُسَیْنَ (علیه السلام) لَمْ یَمُتْ فَکُفْرٌ وَ تَکْذیبٌ وَ ضَلالٌ.([16]) 

فرمود: و امّا کسانی که معتقد باشند حسین (علیه السلام) زنده است و وفات نکرده، کفر و تکذیب و گمراهی است. 


17- قالَ (علیه السلام) : مِنْ فَضْلِهِ، انَّ الرَّجُلَ یَنْسَی التَّسْبیحَ وَ یُدیرُا السَّبْحَهَ، فَیُکْتَبُ لَهُ التَّسْبیحُ.([17]) 

فرمود: از فضائل تربت حضرت سیّدالشّهداء (علیه السلام) آن است که چنانچه تسبیح تربت حضرت در دست گرفته شود ثواب تسبیح و ذکر را دارد، گرچه دعائی هم خوانده نشود. 


18- قالَ (علیه السلام) : فیمَنْ افْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضان مُتَعَمِّداً بِجِماع مُحَرَّم اَوْ طَعام مُحَرَّم عَلَیْهِ: إنَّ عَلَیْهِ ثَلاثُ کَفّارات.([18]) 

فرمود: کسی که روزه ماه رمضان را عمداً با چیز یا کار حرامی افطار - و باطل - نماید، (غیر از قضای روزه نیز) هر سه نوع کفّاره (60 روزه، اطعام 60 مسکین، آزادی یک بنده) بر او واجب می شود. 


19- قالَ (علیه السلام) : الا اُبَشِّرُکَ فِی الْعِطاسِ؟ قُلْتُ: بَلی، فَقالَ: هُوَ امانٌ مِنَ الْمَوْتِ ثَلاثَهَ ایّام.([19]) 

نسیم خادم گوید: در حضور حضرت عطسه کردم، فرمود: می خواهی تو را بر فوائد عطسه بشارت دهم؟ 

عرض کردم: بلی. 

فرمود: عطسه، انسان را تا سه روز از مرگ نجات می بخشد. 


20- قالَ (علیه السلام) : مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ سَمّانی فی مَحْفِل مِنَ النّاسِ. 

(وَ قالَ (علیه السلام) :) مَنْ سَمّانی فی مَجْمَع مِنَ النّاسِ فَعَلَیْهِ لَعْنَهُ اللهِ.([20]) 

فرمود: ملعون و مغضوب است کسی که نام اصلی مرا در جائی بیان کند. 

و نیز فرمود: هر که نام اصلی مرا در جمع مردم بر زبان آورد، بر او لعنت و غضب خداوند می باشد. 


21- قالَ (علیه السلام): یَعْمَلُ کُلُّ امْرِیء مِنْکُمْ ما یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَ لْیَتَجَنَّب ما یُدْنیهِ مِنْ کَراهیَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَاِنَّ امْرَءاً یَبْغَتُهُ فُجْاهٌ حینَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَهٌ، وَ لا یُنْجیهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلی حُوبَه.([21]) 

فرمود: هر یک از شما باید عملی را انجام دهد که سبب نزدیکی به ما و جذب محبّت ما گردد; و باید دوری کند از کرداری که ما نسبت به آن، ناخوشایند و خشمناک می باشیم، پس چه بسا شخصی در لحظه ای توبه کند که دیگر به حال او سودی ندارد و نیز او را از عِقاب و عذاب الهی نجات نمی بخشد. 


22- قالَ (علیه السلام) : إنَّ الاْرْضَ تَضِجُّ إلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَوْلِ الاْغْلَفِ ارْبَعینَ صَباحاً.([22]) 

فرمود: زمین تا چهل روز از ادرار کسی که ختنه نشده است ناله می کند. 


23- قالَ (علیه السلام) : سَجْدَهُ الشُّکْرِ مِنْ الْزَمِ السُّنَنِ وَ اوْجَبِها.([23]) 

فرمود: سجده شکر پس از هر نماز از بهترین و ضروری ترین سنّتها است. 


24- قالَ (علیه السلام) : إنّی لاَمانٌ لاِهْلِ الاْرْضِ، کَما انَّ النُّجُومَ امانٌ لاِهْلِ السَّماءِ.([24]) 

فرمود: به درستی که من سبب آسایش و امنیّت برای موجودات زمینی هستم، همان طوری که ستاره ها برای اهل آسمان امان هستند. 


25- قالَ (علیه السلام) : قُلُوبُنا اَوْعِیَهٌ لِمَشیَّهِ اللهِ، فَإذا شاءَ شِئْنا.([25]) 

فرمود: قلوب ما ظرف هائی است برای مشیّت و اراده الهی، پس هرگاه او بخواهد ما نیز می خواهیم. 


26- قالَ (علیه السلام) : إنَّ اللهَ مَعَنا، فَلا فاقَهَ بِنا إلی غَیْرِهِ، وَالْحَقُّ مَعَنا فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا.([26])

فرمود: خدا با ما است و نیازی به دیگران نداریم; و حقّ با ما است و هر که از ما روی گرداند باکی نداریم. 


27- قالَ (علیه السلام) : ما اُرْغَمَ انْفَ الشَّیْطانِ بِشَیْیء مِثُلِ الصَّلاهِ.([27]) 

فرمود: هیچ چیزی و عملی همانند نماز، بینی شیطان را به خاک ذلّت نمی مالد و او را ذلیل نمی کند. 


28- قالَ (علیه السلام) : لا یَحِلُّ لاِحَد انْ یَتَصَرَّفَ فی مالِ غَیْرِهِ بِغَیْرِ إذْنِهِ.([28]) 

فرمود: برای هیچکس جائز نیست که در اموال و چیزهای دیگران تصرّف نماید مگر با اذن و اجازه صاحب و مالک آن. 


29- قالَ (علیه السلام) : فَضْلُ الدُّعاءِ وَ التَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَی الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَی النَّوافِلِ.([29]) 

فرمود: فضیلت تعقیب دعا و تسبیح بعد از نمازهای واجب نسبت به بعد از نمازهای مستحبّی همانند فضیلت نماز واجب بر نماز مستحبّ می باشد. 


30- قالَ (علیه السلام) : افْضَلُ اوْقاتِها صَدْرُا النَّهارِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ.([30]) 

فرمود: (برای انجام نماز جعفر طیّار) بهترین و با فضیلت ترین اوقات پیش از ظهر روز جمعه خواهد بود. 


31- قالَ (علیه السلام) : مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ اخَّرَ الْغَداهَ إلی انْ تَنْقَضِی النُّجُومُ.([31]) 

فرمود: ملعون و نفرین شده است آن کسی که نماز صبح را عمداً تاخیر بیندازد تا موقعی که ستارگان ناپدید شوند. 


32- قالَ (علیه السلام) : إنَّ اللهَ قَنَعَنا بِعَوائِدِ إحْسانِهِ وَ فَوائِدِ اِمْتِنانِهِ.([32]) 

فرمود: همانا خداوند متعال، ما اهل بیت را به وسیله احسان و نعمت هایش قانع و خودکفا گردانده است. 


33- قالَ (علیه السلام) : إنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَیْنَ اَحَد قَرابَهٌ، وَ مَنْ انْکَرَنی فَلَیْسَ مِنّی، وَ سَبیلُهُ سَبیلُ ابْنِ نُوح.([33]) 

فرمود: بین خداوند و هیچ یک از بندگانش، خویشاوندی وجود ندارد - و برای هرکس به اندازه اعمال و نیّات او پاداش داده می شود - هرکس مرا انکار نماید از (شیعیان و دوستان) ما نیست و سرنوشت او همچون فرزند حضرت نوح (علیه السلام) خواهد بود. 


34- قالَ (علیه السلام) : اما تَعْلَمُونَ انَّ الاْرْضَ لا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إمّا ظاهِراً وَ إمّا مَغْمُوراً.([34]) 

فرمود: آگاه و متوجه باشید که در هیچ حالتی، زمین خالی از حجّت خداوند نخواهد بود، یا به طور ظاهر و آشکار; و یا به طور مخفی و پنهان. 


35- قالَ (علیه السلام) : إذا اذِنَ اللهُ لَنا فِی الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ، وَ اضْمَحَلَّ الْباطِلُ، وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ.([35]) 

فرمود: چنانچه خداوند متعال اجازه سخن و بیان حقایق را به ما بدهد، حقانیّت آشکار می گردد و باطل نابود می شود و خفقان و مشکلات برطرف خواهد شد. 


36- قالَ (علیه السلام) : وَ امّا وَجْهُ الاْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکَالاْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إذا غَیَّبَها عَنِ الاْبْصارِ السَّحابُ.([36]) 

فرمود: چگونگی بهره گیری و استفاده از من در دوران غیبت همانند انتفاع از خورشید است در آن موقعی که به وسیله ابرها از چشم افراد ناپدید شود. 


37- قالَ (علیه السلام) : وَاجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إلَیْنا بِالْمَوَدَّهِ عَلَی السُّنَّهِ الْواضِحَهِ، فَقَدْ نَصَحْتُ لَکُمْ، وَ اللّهُ شاهِدٌ عَلَیَّ وَ عَلَیْکُمْ.([37]) 

فرمود: هدف و قصد خویش را نسبت به محبّت و دوستی ما - اهل بیت عصمت و طهارت - بر مبنای عمل به سنّت و اجراء احکام الهی قرار دهید، پس همانا که موعظ ها و سفارشات لازم را نموده ام; و خداوند متعال نسبت به همه ما و شما گواه می باشد. 


38- قالَ (علیه السلام) : امّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإنَّهُ إلَی اللهِ، وَ کَذَبَ الْوَقّاتُونَ.([38]) 

فرمود: زمان ظهور مربوط به اراده خداوند متعال می باشد و هرکس زمان آن را معیّن و معرّفی کند دروغ گفته است. 


39- قالَ (علیه السلام) : اکْثِرُواالدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ.([39]) 

فرمود: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود. 


40- دَفَعَ إلَیَّ دَفْتَراً فیهِ دُعاءُالْفَرَجِ وَ صَلاهٌ عَلَیْهِ، فَقالَ علیه السلام : فَبِهذا فَادْعُ.([40]) 

یکی از مومنین به نام ابومحمّد، حسن بن وجناء گوید: زیر ناودان طلا در حرم خانه خدا بودم که حضرت ولیّ عصر امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف را دیدم، دفتری را به من عنایت نمود که در آن دعای فرج و صلوات بر آن حضرت بود. سپس فرمود: به وسیله این نوشته ها بخوان و برای ظهور و فرج من دعا کن و بر من درود و تحیّت بفرست. 


پی نوشت ها :

[1]- تفسیر عیّاشی: ج 1، ص 16، بحارالانوار: ج 89، ص 96، ح 58. 

[2] - دعوات راوندی: ص 207، ح 563. 

[3] - بحارالانوار: ح 2، ص 90، ح 13، و53، ص 181، س 3، وج 75، ص 380، ح 1. 

[4]- بحارالانوار: ج 53، ص 178، ضمن ح 9. 

[5]- بحارالانوار: ج 53، ص 163، س 16، ضمن ح 4. 

[6]- بحارالانوار: ج 53، ص 179، ضمن ح 9. 

[7]- بحارالانوار: ج 53، ص 191، ضمن ح 19. 

[8]- بحارالانوار: ج 53، ص 193، ضمن ح 21. 

[9]- الدّرّه الباهره: ص 47، س 17، بحارالانوار: ج 56، ص 181، س 18. 

[10]- بحارالانوار: ج 53، ص 179، س 14، و ج 55، ص 41. 

[11]- إکمال الدّین: ج 2، ص 510، بحارالانوار: ج 53، ص 191. 

[12]- إکمال الدّین: ج 2، ص 484، بحارالانوار: ج 53، ص 180. 

[13]- احتجاج: ج 2، ص 497، بحارالانوار: ج 53، ص 175. 

[14] - مستدرک الوسائل: ج 2، ص 517، ح 2606. 

[15]- مستدرک ج 5، ص 247، ح 5795. 

[16]- غیبه طوسی: ص 177، وسائل الشّیعه: ج 28، ص 351، ح 39. 

[17]- بحارالانوار: ج 53، ص 165، س 8، ضمن ح 4. 

[18]- من لایحضره الفقیه: ج 2، ص 74، ح 317، وسائل الشّیعه: ج 10، ص 55، ح 12816. 

[19]- إکمال الدّین: ص 430، ح 5، وسائل الشّیعه: ج 12، ص 89، ح 15717. 

[20]- وسائل الشّیعه: ج 16، ص 242، ح 12، بحارالانوار: ج 53، ص 184، ح 13 و 14. 

[21]- بحارالانوار: ج 53، ص 176، س 5، ضمن ح 7، به نقل از احتجاج. 

[22]- وسائل الشّیعه: ج 21، ص 442، ح 27534. 

[23]- وسائل الشّیعه: ج 6، ص 490، ح 3، بحارالانوار: ج 53، ص 161، ضمن ح 3. 

[24]- الدّرّه الباهره: ص 48، س 3. 

[25]- بحارالانوار: ج 52، ص 51، س 4، به نقل از غیبه نعمانی. 

[26]- بحارالانوار: ج 53، ص 191، إکمال الدّین: ج 2، ص 511. 

[27]- بحارالانوار: ج 53، ص 182، ضمن ح 11. 

[28]- بحارالانوار: ج 53، ص 183، ضمن ح 11. 

[29]- بحارالانوار: ج 53، ص 161، ضمن ح 3. 

[30]- بحارالانوار: ج 56، ص 168، ضمن ح 4. 

[31]- بحارالانوار: ج 55، ص 16و ضمن ح 13، و ص 86، ص 60، ح 20. 

[32]- بحارالانوار: ج 52، ص 38، ضمن ح 28. 

[33]- بحارالانوار: ج 50، ص 227، ح 1، به نقل از احتجاج. 

[34]- بحارالانوار: ج 53، ص 191، س 5، ضمن ح 19. 

[35] - بحارالانوار: ج 53، ص 196، س 12، ضمن ح 21. 

[36]- بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 21، ضمن ح 10. 

[37]- بحارالانوار: ج 53، ص 179، س 16، ضمن ح 9. 

[38]- بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 1، ضمن ح 10. 

[39]- بحارالانوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10. 

[40]- إکمال الدّین شیخ صدوق: ص 443، ح 17، بحارالانوار: ج 52، ص 31، ضمن ح 27.   

 





ولادت امام زمان


نام پدر ومادر امام زمان (عج) 

مقام ومنصب 

نقش انگشتری 

تاریخ ولادت 

اختلاف عقیده در تاریخ ولادت

سال ولادت

مدت عمر شریف امام زمان (عج)

سال به امامت رسیدن وسن ایشان درآن هنگام

چگونگی ولادت امام مهدی (عج)


نام پدر ومادر امام زمان (ع):

نام پدر این بزرگوار امام حسن عسکری (ع) پیشوای یازدهم ونام مادر گرامیشان نرجس خاتون (س) میباشدکه ایشان بنا برروایات یک شاهزاده رومی بودند ودرخواب با امام حسن عسکری (ع) آشنا شده ومسلمان میشوند . امام زمان تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)میباشد (به زندگینامه امام حسن عسکری (ع) وهمسرشان نرجس خاتون (س) مراجعه شود)


مقام ومنصب :

ایشان معصوم چهاردهم و امام دوازدهم شیعیان هستند


تاریخ ولادت :

یک سال و یک ماه پس از ازدواج امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون امام زمان به دنیا می آیند حضرت ولی عصر (ع) بنا بربیشترین روایت روز جمعه نیمه شعبان 255 هجری قمری متولد شده اند(3) 

جالب است بدانیم او پیش از آفتاب چشم به این جهان گشود، تا همیشه آفتاب را پشت سر قرار دهد

شب این میلاد خجسته را «شب برات» ‌و «شب مبارک» و «شب رحمت» خوانند. شیخ صدوق درکمال الدین نقل میکند نرجس خاتون روزی مشاهده میکند که نوری وارد بدن اومیشود وبه امام حسن عسکری موضوع راگزارش میکند وامام اورا نوید به بارداری امام زمان میدهد ومیفرماید : پسری می آوری که نامش محمد است وپس از من ،جانشین من خواهد بود.

نرجس ،عروس فاطمه ،شد مادر صاحب زمان درمهد نور ،مهدی ظهور آیینه حق شدعیان 

پس میلادش روزجمعه نیمه شعبان 255 هجری است چون پدرش وفات کرد او5 ساله بود ومشهوربین علماء نیزهمین تاریخ است وکسی در این جهت اعتراضی نکرده مگر کلینی در کافی وصدوق درکمال الدین و شیخ طوسی در الغیبه که این سه بزرگوار یک مرتبه سال 255 وباردیگر 256 نوشته انداما هرسه بیشتر سال 255 هجری راقبول دارندبرای ولادت ایشان تاریخهای دیگری هم ذکر شده 

علت اینکه درتاریخ تولد ایشان عده ای اختلاف دارند ممکن است به دلیل پنهان نگه داشتن تولد آن امام بوده باشد بنابر این اصل ولادت مهدی جزء مسلّمات تاریخ است و در این تاریخ بین علما و محدثان و علمای فریقین هیچگونه اختلافی نیست.

شهید اول درکتاب دروس از امام جعفر صادق روایت کرده که آن حضرت فرموده اند : درشبی که قائم آل محمد (ع) متولد گردد هرمولودی متولد شود باایمان است واگردرزمین شرک متولد گردد ،خداوند به برکت وجود امام ،اورا به سرزمین ایمان منتقل خواهد کرد 

پس بنابرمبنای مشهور حضرت پس از شهادت جدگرامیش ،امام هادی (ع) حدود یکسال بعد ،متولد شده است یعنی حدود یکماه از حکومت مهتدی عباسی گذشته ،زیرا مهتدی یک شب به آخرماه رجب مانده به حکومت رسید وتولد امام (ع) نیمه شعبان است 


مدت عمر شریف امام زمان (ع):

از سال 255 تا کنون 


سال به امامت رسیدن وسن ایشان درآن هنگام :

سال به امامت رسیدن 260 هجری وسن شریفشان درآن هنگام 5 سال است


 


دوران زندگی


1 ـ از تولد تا غیبت: حضرت مهدی(عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام مهدی(عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.


2 ـ غیبت صغری: پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند.


3 ـ دوره غیبت کبری: این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.


4 ـ دوره حکومت: پس از ظهور، امام زمان(عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

 


تاریخ و سبب شهادت :


امام زمان(عج) هم اکنون زنده است و به خواست خداى متعال تا زمانى که قیام کند و جهان را از عدالت بهره‏مند سازد، زنده‏خواهد بود. سپس چند سال حاکم على‏الاطلاق روى زمین خواهد گردید که مدت آن، در روایات، به طور مختلف، هفت، هشت، نه، ده و نوزده سال تعیین شده است که هر سال آن برابر با ده سال فعلىِ ما است. بنابراین اگر حکومتش هفت سال باشد، برابر با هفتاد سال ما خواهد بود.


پس از شهادت آن حضرت، به مدت چهل روز هرج و مرج وفتنه و فساد درجهان حاکم مى‏گردد و سپس عمر این جهان به پایان مى‏رسد و عالم قیامت آغاز مى‏گردد